PERSBERICHT DOORKOMSTCOMITÉ ROPARUN OUD-BEIJERLAND

Doorkomstcomité Roparun Oud-Beijerland geeft gewonnen prijs weg

Stichting Droomdag krijgt cheque voor Droomdagen in Hoeksche Waard

Het Doorkomstcomité Roparun Oud-Beijerland heeft vanwege de mooie en feestelijke doorkomst in 2018, een derde prijs gewonnen. Dit is een geldbedrag van € 12.500,--. Dit bedrag moet besteed worden aan (plaatselijke) initiatieven die passen bij de doelstellingen van de Roparun, steun aan palliatieve zorg voor mensen met kanker. Het Doorkomstcomité zal op maandag 17 december a.s. om 17.00 uur een cheque aanbieden aan Stichting Droomdag. De overhandiging vindt plaats in het kantoor van Schep, Langeweg 11 te Oud-Beijerland.

Het is de derde keer dat Oud-Beijerland bij de Top 3 eindigt! In voorgaande jaren ontvingen Hospice Hoeksche Waard, Stichting Geven om Jong Leven, de Keppie Company, Stichting Look Good Feel Better, Stichting Ambulance Wens al mooie cheques van het Doorkomstcomité Roparun Oud-Beijerland.

Cheque Roparun

Stichting Droomdag
Het doel van Stichting Droomdag is het verzorgen van een onvergetelijke, onbezorgde (te) gekke dag voor gezinnen waarvan een ouder kankerpatiënt is. De dromen van het gezin staan hierbij centraal, waarbij rekening wordt gehouden met de fysieke mogelijkheden van de gezinsleden. Het jongste kind van het gezin moet onder de 16 jaar zijn. Inmiddels heeft de stichting al ruim 200 gezinnen een onvergetelijke Droomdag mee mogen laten maken.

Oprichtster van de Stichting Droomdag, Mary van Dueren-van der Meer, kreeg zelf in 2004 de diagnose borstkanker; ze was toen 35 weken zwanger van haar derde kindje. Ondanks de goede vooruitzichten bleek alle hoop 3 jaar later verloren. Haar ziekte, operaties, de intensieve behandelingen, enz. hadden een grote impact op haar gezin met 3 jonge kinderen. Daarbij kwam dan ook nog eens de angst van de kinderen hoe lang ze hun moeder nog bij zich zouden hebben. Er bestond toen nog geen organisatie die een mooie onvergetelijke droomdag organiseerde voor gezinnen zoals Mary. Dat was voor haar de aanleiding om Stichting Droomdag op te richten. Helaas is Mary in 2015 op 51-jarige leeftijd overleden.

Inmiddels heeft de Stichting Droomdag sinds de oprichting in 2012 ruim 200 Droomdagen mogen organiseren, vaak in samenwerking met Stichting Opkikker. Er worden ook individuele Droomdagen georganiseerd. De Stichting wil een zo compleet mogelijke Droomdag organiseren. Organisatie en financiën zijn volledig in handen van de stichting zodat het gezin optimaal met en van elkaar kan genieten.

Oproep voor aanmelding van een Droomdag
Het Doorkomstcomité Roparun Oud-Beijerland hoopt van harte dat de Droomdagen die dankzij deze gift gerealiseerd kunnen worden, terecht komen bij gezinnen in de Hoeksche Waard. Via de website www.stichtingdroomdag.nl kunt u uw gezin of een gezin dat u kent, aanmelden. Het Doorkomstcomité roept inwoners van de Hoeksche Waard op om niet te bescheiden te zijn om zo’n aanvraag in te dienen.

De prijsuitreiking
Bij de prijsuitreiking zijn aanwezig de burgemeester van Oud-Beijerland, mw. Jon HermansVloedbeld, wethouder Harry van Waveren, namens de Stichting Roparun is Arie Wezemer aanwezig en verder nog een delegatie van de brandweer, en uiteraard het Doorkomstcomité. Namens Stichting Droomdag zijn aanwezig bestuurslid Thijs Kooloos en directeur Anneke Deijs. Er is bewust gekozen om de cheques te overhandigen op de locatie van het kantoor Schep omdat dit het begin is van een lang lint met festiviteiten door Oud-Beijerland. Op deze locatie wordt stevig uitgepakt als een eerste welkom met veel activiteiten en muziek,
georganiseerd en gesponsord door de Schep Groep. Ook de brandweer haalt hier alles uit de kast voor een groots onthaal. Het doorkomstcomité brengt veel versieringen aan op de route en inmiddels worden de bewoners langs de route ook steeds enthousiaster. Steeds vaker zijn er huizen, tuinen of delen van straten versierd. Ook in centrum is het altijd een drukte van belang met veel muziek en gezelligheid. Alle teams worden hier persoonlijk welkom geheten door speaker Ruud van der Heijden; hun teamnummer, naam van het team en soms ook wetenswaardigheden of bijzonderheden van de teams schallen door het dorp. Dit geeft de teams een enorme boost, je ziet ze als het ware opveren. Het Doorkomstcomité bedankt alle teams die op Oud-Beijerland hebben gestemd.

Over de Roparun
De Roparun is een estafetteloop van meer dan 500 kilometer van Parijs en Hamburg naar Rotterdam. Ruim 8.500 lopers, fietsers, chauffeurs en verzorgers zamelen met deze sportieve prestatie geld in voor mensen met kanker. De Roparun is ontstaan in 1992. Al 27 edities lang hebben 108.000 deelnemers meegedaan aan de Roparun, hebben 2.000 vrijwilligers zich ingezet en is ruim 80 miljoen euro opgehaald voor mensen met kanker. Met de opbrengsten zijn meer dan 1000 projecten ondersteund die het leven van mensen met kanker veraangenamen.

Roparun 2019
In 2019 start de 28ste Roparun op zaterdag 8 juni in Parijs en Hamburg. Op maandag 10 juni, tweede Pinksterdag, komen ze voor de 11e keer door Oud-Beijerland. Het Doorkomstcomité is alweer druk bezig om een mooie en stimulerende doorkomst te organiseren in OudBeijerland.